סמל המרכז הקהילתי

  • רדיו
  • טלפון
  • YouTube
  • instagram
  • פייסבוק
  • 929      - מתחילים שוב מבראשית

     

    קשה למצוא נקודת עניין אנושית, שהתנ"ך - רב המכר הגדול של כל הזמנים - איננו נוגע בה * במסורת שלנו, פעולת הלימוד היא מקודשת מחד, אבל מאידך הציווי ללמוד מופנה לכולם באופן שווה * פרוייקט לימוד 929 פרקי התנ"ך יוצא שוב לדרך * ראיון אישי עם שלמה שדה, מנחה קבוצת הלימוד במעלה אדומים

     

    בשבועיים האחרונים מתקיימות בכל רחבי הארץ חגיגות לסיום לימוד התנ"ך. החגיגות מציינות את סיום מחזור הלימוד הראשון של פרוייקט 929 ופתיחתו של מחזור לימוד חדש, ועבור מרבית החוגגים זו בעצם הפעם הראשונה שהם מסיימים ללמוד ספר כלשהו מבין עשרים וארבעה  ספרי התנ"ך. גם מעלה אדומים מתחילה שוב מבראשית, ופותחת את הסבב השני בפרוייקט באירוע חגיגי שיתקיים ביום ד' 18.7 בשעה 20:00 בבניין העיריה, בלשכתו של ראש העיר שבחר לארח את הפתיחה החגיגית.

    לרגל ציון הדרך המשמעותי הזה נפגשנו עם שלמה שדה, מנחה קבוצת הלימוד של מעלה אדומים.

     

    מאיפה בא השם הזה תשע-שתיים-תשע?

    "זו שאלה טובה להתחיל איתה, מכיוון שהמושג הפך לשם קוד המובן רק למשתתפי הפרוייקט הוותיקים. 929 הוא בעצם מספר הפרקים בתנ"ך. לפני כארבע שנים חברו יחד הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי למיזם משותף שבא ואומר: בואו ניצור שיח חברתי-ישראלי שהוא עכשווי מצד אחד, ומחובר למסורת היהודית העתיקה מצד שני. ואיך נעשה את זה? ניקח את התנ"ך כבסיס, וניצור קצב התקדמות משותף של פרק אחד בכל יום, במשך חמישה ימים בשבוע."

     

    אז המיזם הזה בעצם בא ואומר לי לשבת לבד וללמוד בכל יום פרק אחד בתנ"ך.

    "בבסיס - כן, יש כאן קודם כל הזמנה לשבת עם עצמך חמש דקות ביום ולקרוא פרק מהתנ"ך. זה בעברית, ומאז שאליעזר בן יהודה החזיר את העברית להיות שפה מדוברת אנחנו יכולים להבין את מרבית הביטויים בשפה. אבל מעבר לזה באו היזמים ונתנו שני כלים שהפכו את המיזם להצלחה גדולה. הכלי הראשון הוא קבוצות הלימוד: מאות קבוצות כאלה פזורות ברחבי הארץ, וכל אחד יכול להצטרף. הקבוצה שלנו במעלה אדומים למשל נפגשת פעם בשבוע ולומדת יחד את הפרקים של הימים האחרונים, וכמו בקבוצות ריצה - זה נותן שייכות, זה מגדיל את המוטיבציה, וזה גם מסייע להתגבר על קשיים ומכשולים. מנחה טוב של קבוצה גם מעורר השראה, ומאפשר לפתח רעיונות וכיוונים שהלומד הבודד לא מגיע אליהם בדרך כלל. הכלי השני הוא אתר האינטרנט שמלווה את המיזם, ומתעדכן על בסיס יום-יומי על-יד מגוון אדיר של כותבים מוכשרים מכל קצווי הקשת של החברה הישראלית. באתר ניתן גם להאזין לפרק, לקבל מידע על קבוצות, ולמצוא הפניות נוספות לשיעורים, שירים ומקורות תוכן נוספים שמעשירים מאוד את הלימוד."

     

    למי שמכיר, זה קצת מזכיר את הרעיון של לימוד הדף היומי בתלמוד בבלי

    "הרעיון אכן דומה, וכנראה היווה השראה. אם ניתן דוגמא מצויה: יהודי מלונדון ויהודי מישראל שהגיעו לועידת עסקים בלוס-אנג'לס ונכנסים בערב לבית הכנסת לשיעור מקומי בדף היומי, יודעים שהם ימצאו את הלומדים בדיוק באותו מקום בספר אליו הם בעצמם הגיעו. הם הופכים מייד לחלק מאותה קהילה לומדת, עם אותם נושאי שיחה ומוקדי עניין ותובנות משותפות. הכוונה של 929 היא ליצור מציאות דומה בחברה הישראלית, באמצעות פניה למכנה משותף רחב יותר - פרקי התנ"ך. כי בסופו של דבר, קשה למצוא נקודת עניין אנושית, שהתנ"ך - רב המכר הגדול של כל הזמנים - איננו נוגע בה. יש שם מוסר ואתיקה, ויש שם משפחה ויחיד וחברה, וכמובן את האדם מול עצמו ומול אלהיו; ואתה, כלומד שיטתי של הספר הזה, עובר מפרוזה לשירה, ומשירה לפילוסופיה, ומפילוסופיה לנבואה; ואתה רץ הלוך ושוב בין תקופות בהיסטוריה, ועומד ליד דמויות-ענק ברגעים הכי מזוקקים של הביוגרפיה שלהם: עם אברהם בעקדה, ועם משה כשהוא שובר את הלוחות, ועם דוד הבורח מאבשלום בנו, ועם ירמיהו צופה על בית המקדש עולה בלהבות. וזה מרתק ומהפנט כי בכל אחד מאיתנו טמונים הרגעים האלה, והלימוד של זה הופך למשהו שאתה לא יכול שלא להתאהב בו."

     

    התיאורים של שלמה שובים גם את ליבי, ואני מתחילה להבין מה מוצאים המשתתפים במפגשי הלימוד השבועיים בהנחייתו. שלמה שדה (41), תושב כפר אדומים, הוא איש חינוך. לפני שלוש שנים חזר משליחות בשיקגו מטעם ההסתדרות הציונית העולמית, ומאז הוא מרכז שם את ההכשרה והליווי המקצועי לכלל המורים היוצאים לשליחות.

     

    איך בעצם הגעת לזה, להנחיה של קבוצות לימוד?

    "קודם כל אני מאוד אוהב ללמוד בעצמי, ואני משתדל לצד עיסוקי השוטפים ללמוד וללמד במסגרות שונות. אבל זה לא רק אני. לעם שלנו יש תרבות שהציבה בראש סולם הערכים החברתי שלה את הלמידה והלומדים. חשבת למשל איך נראה טקס ההתבגרות אצלינו? לא שולחים אותך לשרוד במדבר או לצוד איזו חיה. לא ולא. במקום זה שולחים אותך לעמוד בבית-הכנסת מול כל הקהילה ולהראות לה שאתה יודע לקרוא (בתורה). במסורת שלנו, פעולת הלימוד היא מקודשת מצד אחד, אבל הציווי ללמוד הוא קטגורי ומופנה לכל אחד באופן שווה. היסטורית, לא היתה קהילה בעם שלנו שלא קיימה מנגנונים שונים של לימוד, ואנחנו מדברים כאן על לימוד וולנטרי שלא למטרות תעסוקה וכדומה, כך שככל שלמדת יותר - זכית לכבוד רב יותר מהחברה שבה חיית. מאז ומתמיד ידעו אצלינו איך לעודד למידה עצמאית, איך לפתח חשיבה "מחוץ לקופסא", ואיך לאפשר מחלוקת וריבוי דעות. זה מה שעיצב אותנו כעם. עכשיו, אנחנו חיים היום במאה ה-21, במדינה משלנו, וחלק מהמנגנונים האלה קצת הלכו לאיבוד או הפכו לא רלוונטיים. אני רואה את 929 חלק ממגמה של שימור ועיצוב מחדש של תרבות הלמידה שלנו."

     

    ומה הלאה, מה מתחדש במחזור הלימוד השני של 929?

    "צריך לזכור שבמונחים חברתיים המיזם נמצא בראשית דרכו - סיימנו 3 וחצי שנים של המחזור הראשון, ועדיין קשה לדעת איך ולאיזה כיוונים הוא יתפתח. אבל המגמה שלנו לקראת פתיחת המחזור השני היא למצוא את הדרך "לגעת" עם המיזם בכל אחד מתושבי העיר. במחזור הראשון הצלחנו רק פעם אחת כקבוצה לצאת החוצה ולהשתתף בערב "תהילותי" בתיאטרון ירושלים - מופע בעקבות ספר תהלים במעמד נשיא המדינה. אבל זה לא מספיק. המגמה היא שאנחנו לא נשאר רק במשבצת של קבוצת לימוד שיושבת סביב שולחן ופותחת ספר, אלא נצא החוצה לקהילות שונות בעיר, לחדרי מורים, לשכונות. אנחנו רוצים לייצר הרבה שיתופי פעולה בתוך העיר, וגם ליצור תבניות שונות של מפגשי לימוד שמשתלבים עם סיורים, ערבי תרבות, ערבי שירה, מרצים אורחים ועוד מגוון אירועים בקהילה."

     

    מה יחשב בעינך להצלחה של המיזם?

    "אני מזהה שתי נקודות של הצלחה, אחת בכמות ואחת באיכות. ההצלחה הכמותית היא שלא יהיה מישהו בעיר שלא נפגש בדרך זו או אחרת עם לימוד התנ"ך הייחודי למיזם 929. ההצלחה האיכותית היא אפילו משתתף אחד בודד שיבוא ויגיד לי שהמיזם לקח אותו מעל חיי היום-יום שלו וחיבר אותם למשהו שהעניק להם משמעות. בשביל זה אנחנו כאן."

     

    מתנסנט | חוגים